راهنمای تعویض لاستیک دوچرخه در ۹ مرحله کاربردی
تنظیم زنجیر دوچرخه در خانه با 7 گام ساده و حرفهای
7 تاثیر مهم دوچرخهسواری در دوران پریودی
ترمز لقمه ای دوچرخه را قوی کنیم با ۷ روش ساده
- لیست محتوا
راهنمای تعویض لاستیک دوچرخه در ۹ مرحله کاربردی

راهنمای تعویض لاستیک دوچرخه
تعویض لاستیک دوچرخه یکی از سادهترین اما نجاتبخشترین مهارتهایی است که هر دوچرخهسوار باید بلد باشد. تصور کنید در میانهی یک مسیر شهری یا جادهای هستید و ناگهان لاستیک پنچر میشود. منتظر ماندن برای کمک، رفتن تا نزدیکترین تعمیرگاه یا حتی تماس با کسی برای کمک، همه وقتگیر و ناامیدکننده هستند. اما اگر همین الان یاد بگیرید چگونه لاستیک دوچرخهتان را در کمتر از ۲۰ دقیقه تعویض کنید، نهتنها در هزینه صرفهجویی میکنید، بلکه حس قدرت، استقلال و اعتماد بهنفس بیشتری هم پیدا خواهید کرد.
در این راهنمای قدمبهقدم از سایت چیاوا با هم یاد میگیریم که چطور با کمترین ابزار، بیشترین کار را انجام دهیم. این مقاله مناسب همهی کسانیست که دوچرخهسواری را نه فقط بهعنوان تفریح، بلکه بهعنوان بخشی از سبک زندگیشان انتخاب کردهاند. در این بخش از مقاله، سراغ ابزارها و شرایطی میرویم که قبل از تعویض باید آماده کنید تا در ادامه، به مراحل دقیق تعویض برسیم.

وسایل لازم برای تعویض لاستیک دوچرخه
قبل از هر کاری باید بدانید که بدون آمادگی، ممکن است فرایند تعویض لاستیک دوچرخهتان با مشکل روبرو شود. بنابراین ابتدا این ابزارهای کاربردی را آماده داشته باشید:
اهرم لاستیک
برای جدا کردن لبهی لاستیک از طوقه، این ابزار ضروری است. استفاده از پیچگوشتی ممنوع است چون ممکن است طوقه را آسیب بزند.پمپ باد
پیشنهاد ما پمپ باد دستی یا پایی است. برخی مدلها با فشارسنج عرضه میشوند که باد مناسب لاستیک را تنظیم میکند.تیوب یا لاستیک نو
اگر قصد دارید فقط تیوب را تعویض کنید، مدل مناسب با اندازهی تایر را از فروشگاه قطعات دوچرخه چیاوا تهیه کنید.آچار بازکن چرخ (در صورت نداشتن ضامن)
در برخی دوچرخهها، مخصوصا مدلهای قدیمیتر یا سادهتر، چرخ با مهره بسته شده و نیاز به آچار دارد.کمی صبر و حوصله
با اولین بار شاید کمی طول بکشد، اما قول میدهیم بعد از خواندن این مقاله، بار دوم در کمتر از ۲۰ دقیقه تمام میشود.

بررسی زمان تعویض لاستیک دوچرخه
شاید از خود بپرسید: «چه زمانی باید لاستیک را تعویض کنم؟» پاسخ ساده است. اگر یکی از موارد زیر را مشاهده کردید، وقت آن رسیده که اقدام کنید:
ترکخوردگیهای ریز روی دیوارهی لاستیک
سطح لاستیک صاف شده و عاج ندارد
تیوب بیش از دو بار در یک ماه پنچر شده
تایر خشک یا تغییر رنگ داده است
طبق تجربهی ما در چیاوا، متوسط عمر مفید یک لاستیک شهری بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر است. برای دوچرخههای کوهستانی این عدد ممکن است کمتر باشد، بهویژه در مسیرهای سنگلاخی.
آموزش سرویس دوچرخه چک لیستی برای تعمیر دوچرخه
چرا آموزش تعویض لاستیک عقب دوچرخه دنده ای اهمیت بیشتری دارد؟
تعویض لاستیک عقب دوچرخه دنده ای کمی پیچیدهتر از لاستیک جلو است، چون باید مراقب زنجیر و دندهها باشید. این موضوع باعث میشود بسیاری از افراد از این کار طفره بروند. اما خبر خوب اینکه، با راهنمای قدمبهقدم که در ادامه خواهید خواند، این کار را بدون دردسر و بدون نیاز به تعمیرکار انجام خواهید داد. این آموزش در کنار سایر آموزشهای سرویس دوچرخه که در مجله چیاوا منتشر شده، به شما کمک میکند همیشه دوچرخهتان را در بهترین وضعیت نگه دارید.

آموزش تعویض لاستیک دوچرخه مرحله به مرحله
یادگیری آموزش تعویض لاستیک دوچرخه شاید در ابتدا سخت به نظر برسد، اما با دنبال کردن مراحل زیر متوجه خواهید شد که این کار نهتنها ساده است، بلکه به یکی از بهترین تجربههای نگهداری شخصی از دوچرخه تبدیل میشود. ما در چیاوا این روش را بارها تست کردهایم و نتیجه، راحتی و صرفهجویی در زمان و هزینه بوده است.
مرحله اول: آمادهسازی دوچرخه برای تعویض
دوچرخه را روی یک سطح صاف قرار دهید.
بهتر است دوچرخه را وارونه روی زین و فرمان بگذارید تا تعادل داشته باشد.
اگر پایه نگهدارنده یا جک دارید، استفاده از آن کار را حرفهایتر و آسانتر میکند.
ترمزهای لقمهای را باز کنید تا چرخ راحتتر بیرون بیاید.
اگر دوچرخه شما دندهای است، مخصوصا برای تعویض لاستیک عقب دوچرخه دنده ای، حتما دنده را روی کوچکترین چرخدنده عقب (آخرین دنده) بگذارید تا درآوردن چرخ راحتتر باشد.
مرحله دوم: باز کردن چرخ از دوچرخه
در دوچرخههای جدید، معمولا از Quick Release استفاده شده. کافیست ضامن را باز کرده و چرخ را بیرون بکشید.
اگر مهره وجود دارد، از آچار مخصوص برای باز کردن استفاده کنید.
در چرخ عقب، زنجیر را با یک دست کنترل کرده و چرخ را بهآرامی جدا کنید تا زنجیر از چرخدنده جدا شود.
در این مرحله ممکن است دستتان کمی روغنی شود، پس بهتر است از دستکش استفاده کنید.
مرحله سوم: خالی کردن باد تایر
درپوش والف را باز کنید.
والف را فشار دهید تا باد داخل تیوب بهطور کامل تخلیه شود.
این کار باعث میشود جدا کردن لاستیک از طوقه بسیار راحتتر انجام شود.
مرحله چهارم: جدا کردن لاستیک از طوقه
برای این کار به اهرم لاستیک نیاز دارید. اگر ندارید، از ابزارهای فلزی مثل پیچگوشتی استفاده نکنید چون طوقه را آسیب میزند.
یک طرف اهرم را زیر لبه لاستیک فرو ببرید و کمی بالا بکشید.
سپس آن را به یکی از پرهها گیر بدهید تا سر جایش بماند.
اهرم دوم را چند سانتیمتر جلوتر وارد کنید و بهآرامی ادامه دهید تا نیمی از لاستیک از طوقه خارج شود.
اکنون میتوانید تیوب را بیرون بیاورید.
مرحله پنجم: بررسی تیوب و داخل تایر
تیوب را بهطور کامل بیرون بیاورید و آن را با دستمال یا صابون تمیز کنید.
آن را با کمی باد پر کنید و در ظرف آب فرو ببرید تا وجود سوراخ یا نشتی بررسی شود.
داخل تایر را از نظر وجود خردهشیشه، خار، میخ یا اشیاء تیز بررسی کنید.
اگر تایر ترکدار، خشک یا ساییده شده است، پیشنهاد ما در چیاوا تعویض کامل تایر بهجای تیوب است.
مرحله ششم: نصب تیوب یا لاستیک جدید
در این مرحله باید کمی باد در تیوب جدید بزنید (حدود ۲۰ درصد ظرفیت) تا حالت بگیرد و نصب آسانتر شود.
ابتدا والف را در سوراخ طوقه قرار دهید.
سپس تیوب را در داخل تایر قرار داده و مطمئن شوید تا نچرخیده یا تا نخورده باشد.
حالا با دست شروع به قرار دادن لبه لاستیک روی طوقه کنید.
در انتهای کار، اگر سخت شد، از اهرم کمک بگیرید اما با دقت زیاد تا تیوب آسیب نبیند.
مرحله هفتم: باد زدن لاستیک
پمپ را به والف متصل کرده و شروع به باد زدن کنید.
فشار مناسب را از روی دیواره تایر بخوانید. معمولا برای تایرهای شهری بین ۵۰ تا ۷۰ PSI و برای تایرهای کوهستانی بین ۳۰ تا ۵۰ PSI مناسب است.
اطمینان حاصل کنید که لبههای تایر بهصورت یکنواخت روی طوقه نشسته باشد.
مرحله هشتم: نصب مجدد چرخ
اگر چرخ جلو است، بهراحتی محور را داخل دوشاخه جلو قرار دهید.
در چرخ عقب، ابتدا زنجیر را روی کوچکترین دنده عقب بیندازید و سپس محور را در جای خودش قرار دهید.
ضامن را ببندید یا مهرهها را با آچار محکم کنید.
ترمزها را مجدد وصل کنید و بررسی کنید درست کار میکنند.
مرحله نهم: بررسی نهایی و تست دوچرخه
فشار باد تایر را چک کنید.
ترمزها را تست بگیرید.
چرخ را بچرخانید تا مطمئن شوید درست در جای خود قرار گرفته است.
کمی با دوچرخه حرکت کنید و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

نکات حرفهای در تعویض لاستیک دوچرخه که هیچکس به شما نمیگوید
بعد از اینکه تعویض لاستیک دوچرخه را بهصورت مرحلهبهمرحله یاد گرفتید، حالا وقت آن رسیده که پا را فراتر بگذارید. دانستن مراحل کافی نیست؛ نکاتی که در ادامه میخوانید، همان تفاوت میان یک دوچرخهسوار معمولی و یک دوچرخهسوار باهوش و حرفهای است.
1. هیچوقت با لاستیک لبمرز رکاب نزنید
ممکن است لاستیک هنوز باد داشته باشد، اما سطح آن صاف و بیعاج شده باشد. یا ممکن است دیوارههای آن خشک شده باشند. اگر ظاهر لاستیکتان این علائم را دارد، دیگر زمان آن نیست که تعویض را به فردا موکول کنید. زمان تعویض لاستیک دوچرخه همین الان است. بهویژه اگر در جادههای ناهموار یا شهری با سرعت حرکت میکنید، یک ترک کوچک میتواند منجر به حادثه جدی شود.
2. همیشه یک تیوب یدک همراه داشته باشید
اگر فقط یک کار را بخواهید برای جلوگیری از گیر افتادن وسط مسیر انجام دهید، همین است: یک تیوب یدک همراه داشته باشید. شاید تعویض لاستیک عقب دوچرخه دندهای در خانه آسان باشد، اما وسط کوه یا پارک چطور؟ تیم چیاوا همیشه توصیه میکند تیوبی که قبلاً از آن استفاده نشده را در کیف یا زیر زین داشته باشید.
3. اشتباه رایج: عجله در بستن لاستیک
خیلیها وقتی لاستیک نو را جا میزنند، آن را با عجله و فشار زیاد وارد طوقه میکنند. نتیجه؟ تیوب گیر میافتد زیر طوقه و سوراخ میشود. این اتفاق بلافاصله بعد از باد زدن یا حتی بعد از اولین مسیر اتفاق میافتد. صبور باشید. جا زدن لاستیک باید با آرامش انجام شود، نه با زور.
4. بررسی یکنواختی قرارگیری تایر روی طوقه
حتی اگر فشار باد مناسب باشد، اگر تایر بهدرستی روی طوقه ننشسته باشد، در هنگام حرکت، لرزش یا حرکت ضربانی احساس میشود. بعد از باد زدن، دوچرخه را بچرخانید و از هر زاویه، بررسی کنید که لبههای لاستیک یکنواخت روی طوقه قرار گرفتهاند. این فقط یک دقیقه وقت میگیرد، اما از چند ساعت دردسر جلوگیری میکند.
5. تفاوت لاستیکهای تیوبدار با تیوبلس را بشناسید
بسیاری از دوچرخههای امروزی از سیستم Tubeless استفاده میکنند. اگر شما هم صاحب چنین دوچرخهای هستید، روش تعویض لاستیکتان فرق دارد. دیگر تیوبی در کار نیست، بلکه باید با چسب مخصوص و مایع ضد پنچری کار کنید. البته این نوع لاستیکها کمتر پنچر میشوند، اما در صورت پارگی، کار کمی دشوارتر میشود.
6. اهمیت انتخاب فشار باد مناسب برای نوع مسیر
برای مسیرهای شهری، لاستیکها باید سفتتر باشند. فشار مناسب بین ۵۵ تا ۷۵ PSI است.
برای مسیرهای کوهستانی یا خاکی، بهتر است فشار را روی ۳۰ تا ۵۰ PSI نگه دارید تا ضربات کمتر به بدنه منتقل شود.
فشار زیاد باد در تایرهای فرسوده میتواند باعث ترکیدن آن در حین دوچرخهسواری شود. این اشتباهی است که حتی حرفهایها هم گاهی مرتکب میشوند.
7. ارزش تعویض بهموقع لاستیک بیشتر از آن چیزی است که فکر میکنید
تصور کنید در یک مسیر طولانی هستید و لاستیک پشتی ناگهان خراب میشود. نهتنها باید مسیر را پیاده طی کنید، بلکه ممکن است به طوقه، دنده و حتی بدنه دوچرخه آسیب بزنید. در واقع با تعویض لاستیک دوچرخه در زمان مناسب، از هزینههایی چند برابری در آینده جلوگیری میکنید.
8. بعد از تعویض لاستیک، چکلیست ۵ مرحلهای داشته باشید
بعد از اتمام کار، این ۵ مورد را بررسی کنید:
تایر روی طوقه یکنواخت نشسته باشد
فشار باد مناسب باشد
ترمزها بهدرستی متصل شده باشند
چرخ آزادانه و بدون صدا بچرخد
زنجیر در جای درست خود قرار گرفته باشد (در چرخ عقب)

جدول مقایسهای انواع لاستیک دوچرخه و طول عمر تقریبی
نوع لاستیک | طول عمر تقریبی | مناسب برای مسیر | نیاز به تعویض |
---|---|---|---|
شهری (Hybrid) | 4000 – 6000 km | آسفالت، مسیرهای شهری | هر 2 سال |
کوهستان (MTB) | 3000 – 4000 km | خاکی، سنگلاخی | هر 1.5 سال |
جادهای (Road) | 5000 – 7000 km | آسفالت صاف و طولانی | هر 3 سال |
توصیه طلایی برای نگهداری بهتر از تایر
همیشه قبل از حرکت، فشار باد را چک کنید.
از ترکاندن بیشازحد باد خودداری کنید.
هر شش ماه یکبار لاستیکها را جابهجا کنید (جلو و عقب را عوض کنید) تا سایش یکنواخت باشد.
از اسپریهای مخصوص ضد ترک یا واکس لاستیک استفاده کنید.
تا وقتی بلدی، نیازی به تعمیرگاه نداری
یادگیری تعویض لاستیک دوچرخه نهتنها یک مهارت ضروری است، بلکه اعتمادبهنفس شما را در مسیرهای طولانی دوچندان میکند. اگر به دنبال بهترین روش تعویض لاستیک عقب دوچرخه دنده ای هستید، این مقاله پاسخ تمام سوالات شما را داده است.
با مطالعه آموزشهای بیشتر در مجله تخصصی چیاوا و خرید لوازم موردنیاز از فروشگاه محصولات دوچرخه چیاوا، همیشه آمادهی مسیرهای جدید و بدون دغدغه خواهید بود.
سوالات متداول درباره تعویض لاستیک دوچرخه
بسته به نوع مسیر و میزان استفاده، زمان تعویض لاستیک دوچرخه بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر است. اگر ترکخوردگی یا صاف شدن عاج لاستیک را دیدید، حتی زودتر از این هم نیاز به تعویض خواهید داشت.
بله، زیرا زنجیر و سیستم دندهها باعث پیچیدگی بیشتری میشوند. اما با تمرین و دنبال کردن آموزش همین مقاله، میتوانید این کار را بدون دردسر انجام دهید.
برای لاستیکهای نرم شاید امکانپذیر باشد، اما داشتن اهرم لاستیک کار را سریعتر و بدون آسیب به طوقه انجام میدهد. توصیه ما در چیاوا استفاده از ابزار استاندارد است.
- اشتراک گذاری